جشنواره بهاره

وبلاگ

پیش بینی فوران آتشفشان ها

فوران آتشفشان

دانشمندان راهی جالب برای پیش بینی فوران آتشفشان ها پیدا کردند

پسش بینی فوران آتشفشان کاری بسیار دشوار است، حتی با تکنولوژی امروز پیش بینی ها کاملا دقیق نیستند. جان انسان ها و دارایی هایشان در معرض خطر فوران های غیر منتظره است و تنها کاری که از دست ما برمی آید دیدن برخی نشانه هاست که اغلب بسیار دیر به دست ما میرسند.

اکنون دانشمندان تاسمانی به همراه همکاران فرانسوی، انگلیسی و آمریکایی خود، پیشگامان روشی نوین برای پیش بینی فوران آتشفشان ها هستند.

میدانید چگونه؟

برای خواندن ادامه این مقاله با سایت آیریک همراه باشید…

خرابی-های-آتشفشان
خرابی-های-آتشفشان

کشف راهی نوین برای پیش بینی فوران آتشفشان ها

دانشمندان حادثه آتشفشان کیلواوا هاوایی در سال ۲۰۱۸ را بررسی کردند. اطلاعات بسیاری در طول این رویداد بررسی شد، دانشمندان به امید این بودند که ار طریق این اطلاعات بتوانند به درک بهتری از جریان گدازه ها و پیش بینی فوران آنها برسند.

آنها قادر به تحلیل پس لرزه هایی بودند که توسط امواج اقیانوس و مواد مذاب بوجود آمده بود. دانشمندان کوچکترین تغییرات در این لرزه ها را اندازه گیری کردند. این مطالعات یک تغییر چشمگیر در سیستم انتقال مواد مذاب درون آتشفشان را در ۱۰ روز قبل نشان داد، که در آینده این اطلاعات می تواند به پیش بینی فوران ها خیلی کمک کند.

اما این همه ماجرا نیست!

برای مطالعه مقالات و دانستنی های بیشتر به بلاک ما مراجعه کنید.

فوران-آتشفشان
فوران-آتشفشان

دانشمندان چگونه میتوانند فوران آتشفشان ها را پیش بینی کنند؟

آتشفشان های زنده همیشه در حال فشرده شدن، گسترش یافتن واکنش نشان دادن به تغییرات اتفاقات زیر زمین می باشند. هنگامی که یک آتشفشان در حال برافروخته شدن است، مواد فشرده شده، و فرکانس ارتعاشات لرزه افزایش می یابد. و همینطور که مواد مذاب به سطح می آیند این فرکانس ها کاهش می یابند.

بر اساس مشاهدات دانشمندان این الگوها روزها قبل از فوران تغییر میکنند، آنها دریافتند آتشفشان Kilauea قبل از فوران در حال برافروختن بوده، اما ارتعاشات بجای اینکه افزایش یابند به سرعت کاهش یافتند. محققان بر این باورند که چنین تغییر چشمگیری در رفتار آتشفشان به این معنی است که فوران ناگهانی است.

دکتر گریت الیور یکی از نویسندگان این مطالعه می گوید:

“ما فکر میکنیم این یک نشانه خوب است که آتشفشان قادر به حفظ فشار بیشتر در داخل محفظه ماگما نبوده، که باعث میشود برآمدگی بسیار بزرگ شده و مواد اطراف محفظه ماگما شروع به شکستن کنند. که در نهایت منجربه فوران میشود.”

به هرحال هنوز آسان نیست. در گذشته این تغییرات در آتشفشان های مختلف مشاهده شده است، اما این بار محققان توانستند اثبات کنند که این تغییرات ناشی از تضعیف مواد درون آتشفشان قبل از فوران است.

آیا این مکانیزم در آتشفشان های مختلف با محتویات مختلف یکسان عمل میکند؟

احتمالا نه،

اما با وجود اینکه هنوز در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتر است، با استفاده از این اطلاعات میتوان برخی از فوران ها را پیش بینی کرد.

این سوال باقی می ماند که ؟

اگر فوران آتشفشان ها هم قابل پیش بینی باشد، چه کاری از دست ما برمیآید؟

فوران Kilauea درسال ۲۰۱۸، ۷۰۰ میلیون متر مکعب مواد مذاب ایجاد کرد، که باعث نابودی ۷۰۰ خانه شد.

پاسخ این است که!

حداقل میتوان مردم و برخی از وسایلشان را قبل از هرج و مرج تخلیه کرد.

آیا مایل به خواندن مطالب آموزشی بیشتر هستید؟

امتیاز شما به این مقاله ما را در نوشتن مقاله های بعدی کمک می‌کند
0/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلمات کلیدی

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت آیریک میباشد.

طراحی سایت
همکاری با آیریک