جشنواره بهاره

وبلاگ

شناختن دامنه ها و کاربرد ان ها

دامنه


انواع دامنه ها و کاربرد آن ها

دامنه چیست؟

دامنه نام منحصر بفردی است که برای شناسایی سایت اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد و از چند قسمت تشکیل شده است که با نقطه ( دات ) از هم جدا شده اند.
قسمت اول ماهیت ادرس می باشد 

وب جهان گستر (World Wide Web) که به اختصار با عنوان وب یا WWW شناخته می‌شود یک فضای اطلاعاتی است که در آن اسناد و سایر منابع وب با استفاده از عبارتی موسوم به نشانی وب (URL) مشخص می‌شوند، از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند وب در سال ۱۹۸۹ توسط دانشمند انگلیسی تیم برنرز لی اختراع شد.

قسمت دوم نام دامنه می باشد 

قسمت سوم پسوند دامنه TLDs:Top Level Domains

می تواند شامل یک دامنه عمومی و یا یک پسوند کشوری باشد و یا ترکیبی از این دو متاسفانه امروزه بیشترین استفاده ها فقط از پسوند های .com و .ir و .net و .org  شناخته شده و استفاده می شود امروز به معرفی کامل پسوند ها و کار برد آن ها میپردازیم

معرفی کامل پسوند ها

پسوند com. 

معروفترین و پر استفاده ترین پسوند برای دامنه سایت ها می باشد.پسوند com مخفف Commercial به‌معنای تجاری است. البته بسیاری از سایت های‌همه منظوره نیز از پسوند com استفاده می کنند.

پسوند دامنه net. 

مخفف واژه Network به‌معنی شبکه می‌باشد و عموما توسط شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی و شبکه‌های اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرد.

پسوند دامنه net. مخفف واژه Network به‌معنی شبکه می‌باشد و عموما توسط شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی و شبکه‌های اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرد.

پسوند info. 

اختصار واژه Information به‌معنی اطلاعات می‌باشد که در سایت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که بنحوی با امر اطلاع رسانی در هر موردی، مرتبط می‌باشند. انواع اطلاع رسانی در رشته هایی مانند علوم، معرفی محصولات، معرفی خدمات و … اختصاص یافته اند.

پسوند info. اختصار واژه Information به‌معنی اطلاعات می‌باشد که در سایت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که بنحوی با امر اطلاع رسانی در هر موردی، مرتبط می‌باشند. انواع اطلاع رسانی در رشته هایی مانند علوم، معرفی محصولات، معرفی خدمات و … اختصاص یافته اند.

پسوند دامنه org. 

اختصار واژه Organizations به‌معنی سازمان ‌، تشکیلات‌ می باشد و معمولاْ توسط مؤسسات و سازمانهای غیر انتفاعی که غالباْ فعالیت غیر تجاری (یا حتی تجاری) دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

پسوند gov. 

اختصار واژه Government به‌معنی دولت می‌باشد و این پسوند مربوط به وب سایت نهادهای دولتی است.

پسوند edu. 

مخفف واژه Education به‌معنی آموختن دانش می‌باشد و برای مقاصد تعلیمی چون پایگاه های آموزشی به‌کار می‌رود.

پسوند biz. 

مخفف Business به معنی تجارت می‌باشد که خــاص سایتهای شغلی – تجارتی به ویژه خدمات مربوط به‌تجارت الکترونیکی، ایجاد گشته است.

پسوند دامنه name. 

این اولین نوع پسوندی است که خاص افراد (اشخاص حقیقی) ایجاد شده است. در حقیقت کلیه افرادی که به‌هر منظور شخصی می خواهند برای خودشان Website ایجاد کنند می توانند از این پسوند استفاده کنند.

پسوند ws. 

پسوند دامنه ملی کشور ساموا (Western Samoa) است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (WebSite) مورد توجه فراوان قرار گرفته است و می تواند هر نوع وب سایتی را در بر گیرد.

پسوند int.

 اختصار واژه International به معنی بین المللی می باشد که حوزه اینترنتی سازمان های بین المللی را نشان می‌دهند.

پسوند ac.

پسوند دامنه ملی جزایر آسکنشن (Ascention Islands) است. از طرفی برای مراکز ارائه دهنده سرویس هم بکار می‌رود.

پسوند tv. 

این نوع پسوند با آنکه مخصوص دامنه ملی کشور توالو (Tuvalu)است ولی بخاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (Television) مورد توجه شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای قرار گرفته است و برای این منظور نیز مورد استفاده قرار می‌گردد.

پسوند Travel. 

این پسوند مختص شرکت ها و سازمان های ارائه دهنده خدمات مسافرتی می باشد.

پسوند mobi. 

این پسوند برای پایگاهای فروش و سرویس دهی محصولات موبایل می باشد.

انواع پسوند دامنه ir.

پسوند ir.

پسوند دامنه های ایرانی می باشد و ثبت آن توسط افرادی که رسما مقیم ایران هستند انجام می شود.

پسوند co.ir.

این پسوند مخصوص سازمانها و شرکتهای غیر دولتی میباشد. شرکت های متقاضی این پسوند باید دارای شرکت ثبت شده باشند.


پسوند ac.ir.

 این دامنه مخصوص موسسات آموزش عالی دارای مجوز وزارت علوم، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و ارائه کپی مجوز مذکور الزامی می باشد.

پسوند sch.ir. 

این پسوند مختص برای مدارس، موسسات آموزشی و سایر سازمانهای آکادمیک تحت مجوز وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه کپی مجوز مذکور و درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.

پسوند net.ir. 

این دامنه مخصوص شرکتهای ارائه دهنده خدمات شبکه و ISP ها بوده و ارائه کپی مجوز ISP الزامی می باشد.

پسوند gov.ir.

 عمومیت این پسوند برای بخش های اجرایی موسسات و وزارتخانه ها و سازمانهای زیرمجموعه قوای مجریه، مقننه و قضاییه جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.

پسوند org.ir. 

پسوندی برای انجمن های علمی، سازمانهای غیر انتفاعی رسمی و موسسات بین المللی ثبت شده که دولت ایران یا یکی از موسسات آن عضو آنهاست و ارائه کپی روزنامه رسمی موسسه الزامی می باشد.

پسوند id.ir. 

کاربرد این پسوند برای اشخاص حقیقی تابع کشور ایران بوده و ارائه تصویر شناسنامه متقاضی الزامی می باشد.

سوالات متداول در مورد دامنه ها

چگو نه بفهمیم نام دامنه معتبر و در دسترس است ؟

بهترین راه استفاده ازwhois میباشد

همان طور که می دانید هر شخصی که می خواهد یک سایت داشته باشد در ابتدا باید برای سایت خود یک دامنه در اینترنت ثبت کند و مشخصاتی را به عنوان صاحب امتیاز دامنه وارد سیستم نماید. این اطلاعات در یک بانک اطلاعاتی که شامل اطلاعات مدیران یا نمایندگان تمام وب سایت ها می شود نگهداری می شود و هر بازدیدکننده معمولی می تواند مشخصات صاحب یک دامنه را به راحتی مشاهده کند .

Whois  چیست و کاربرد آن چیست

چگونه میتوان نام دامنه را انتخاب کنیم ؟

گام اول

به تجزیه و تحلیل حرفه خود بپردازید

آیا کسب و کار شما سرگرمی یا جدی ، توصیفی یا انتزاعی و سایر گزینه های لازم جهت ارزیابی را بررسی کنید. این موارد ذهنی هستند ولی می توانند در انتخاب نام دامنه ی مناسب از میان گزینه های مختلف کمک زیادی به شما کند.

گام دوم

استفاده از کلمات کلیدی

به بررسی و تجزیه و تحلیل بپردازید که در حیطه ی کسب و کار شما چه عباراتی بیشتر سرچ می شوند عبارت ها را پیدا کنید همچنین شروع به سرچ عبارات کنید تا بتوانید حجم زیادی از عبارات وابسته را نیز بیابید. تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی و عبارات نیز نمی تواند به تنهایی برای  انتخاب نام دامنه ی مناسب کافی باشد ولی می تواند کمک مفیدی در انتخاب نام دامنه توسط شما داشته باشد

گام سوم

نام دامنه باید ساده و در ذهن ماندگار باشد

ترکیب سادگی و به یادماندنی می توانید دامنه ای قدرتمند در اختیار شما قرار دهد. البته نام دامنه ی به یاد ماندنی فراموش نخواهد شد ولی یافتن چنین دامنه ای نیازمند صرف زمان بیشتری برای یافتن نام دامنه ی مناسب می باشد که همچنین تاثیر محسوسی بر روی کسبو کار شما خواهد داشت

امتیاز شما به این مقاله ما را در نوشتن مقاله های بعدی کمک می‌کند
0/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلمات کلیدی

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت آیریک میباشد.

طراحی سایت
همکاری با آیریک