جشنواره بهاره

وبلاگ

زبان python یکی ازآسانترین وکاربردی ترین زبان ها

زبان برنامه نویسی python چیست ؟

پایتون (Python) یک زبان برنامه نویسی همه منظوره می باشد.و در چند سال اخیر تبدیل به یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی شده است. علت اصلی محبوبیت پایتون سادگی ساختار آن است.زبان پایتون بسیار نزدیک به زبان انسان است و معمولا هر فردی در هر سطح از برنامه نویسی که باشد قابلیت فهم این زبان را خواهد داشت. پایتون (Python) یک زبان برنامه نویسی همه منظوره می باشد.و در چند سال اخیر تبدیل به یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی شده است.

پایتون به معنی اژدها (نوعی مار) می باشد و یکی از قدرتمند ترین زبان های برنامه نویسی محسوب میشود. به کمک زبان پایتون میتوان کارهای ساده ریاضیاتی تا پیچیده ترین عملیات کنترل اتوماسیون و… را انجام داد.

پایتون در سال ۱۹۹۱ توسط خودو فان روسوم در کشور هلند طراحی شد.

پایتون یک زبان سطح بالا ،مفسری و متن باز است  .

نمونه ای از زبان python  

print “Hello World !!”

و با دستور python hi.py آن را اجرا کنید .

واسط گرافیکی  python

واسط های گرافیکی بسیاری برای زبان python  وجود دارد اما از معروف ترین واسط های گرافیکی می توان به  تکینتر،پای‌کیوت ، wxPython، pyFLTK، FXpyو PyOpenGLاشاره کرد.

مزایای زبان python

  • چند پلتفرم بودن پایتون

یکی از ویژگی های مهم پایتون چند پلتفرم بودن این زبان است. شما میتوانید برنامه را بدون تغییر در سیستم عامل های مختلفی اجرا بگیرید. برنامه های نوشته شده با پایتون بر روی سیستم عامل های لینوکس ، یونیکس، مکینتاش ، ویندوز و … قابل اجرا است (داشتن قابلیت حمل) که این ویژگی قدرت زیادی به برنامه نویسان این زبان می دهد.

  • پشتیبانی از شی گرایی

یکی دیگر از ویژگی های زبان پایتون پشتیبانی از برنامه نویسی شئ گرا می باشد. ویژگی دیگر زبان پایتون این است که میتوانید قسمتی از برنامه را با زبان دیگری بنویسید. به عنوان مثال از کد های زبان جاوا یا C++ میتونید در درون کدهای برنامه خودتان که به زبان پایتون نوشته شده استفاده کنید.

  • کتابخانه های وسیع python

زبان برنامه نویسی پایتون دارای کتابخانه‌های بسیار گسترده ای است. تقریبا میشود گفت برای هر موضوعی که بخواهید در رابطه با آن کد بنویسید، کتابخانه ای در پایتون وجود داره. کتابخانه هایی برای ایجاد اسناد، رابط کاربری، هوش مصنوعی و … .

  • مفسر  python

یکی از قابل توجه‌ترین مزایای زبان برنامه‌نویسی پایتون آن است که کتابخانه  و مفسر استاندارد این زبان برنامه نویسی، هم به صورت دودویی و هم منبع  باز به رایگان در دسترس همگان قرار دارند.

همان طور که اشاره شد پایتون یک زبان همه منظوره است و از آن میشود در جاهای مختلف استفاده کرد. قدرت زبان پایتون باعث شده تا شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، فیسبوک، ناسا و یاهو و … از آن استفاده کنند.

پایتون می تواند بر روی طیف وسیعی از محیط های سخت افزاری (hardware platform) اجرا شود و دارای یک رابط می باشد که برای تمامی محیط ها یکسان می باشد.

معایب python

  • ضعیف در پردازش موبایل

اگرچه زبان برنامه نویسی پایتون در دسکتاپ و سرور خود را ثابت کرده است اما این زبان در پردازش موبایل آنگونه که باید و شاید نبوده است و نتوانسته به خوبی خود را ثابت کند. از برنامه های ساخته شده توسط پایتون می توان به Carbonnelle  اشاره کرد.

  • کاهش سرعت

همانگونه که گفته شد پایتون یک زبان مفسری می باشد یعنی به جای کامپایلر از مفسر استفاده می کند و این امر می‌تواند موجب کاهش سرعت پایتون شود. اما از سوی دیگر، زبان برنامه نویسی پایتون برای بسیاری از کاربردهای وب سریع به شمار می‌آید.

  •  Runtime Errors

معمولا زبان پایتون به صورت پویا تایپ میشود پس همین امر موجب ایجاد محدودیت هایی می شود.

گاها مشاهده می شود  با اینکه این زبان نسبت به زبان های برنامه نویسی دیگر نیاز به تست بیشتری دارد اما در نهایت زمان اجرا یکسری از خطا ها خود نمایی میکنند.

  • لایه‌های دسترسی پایگاه داده توسعه نیافته

در مقایسه با دیگر فناوری‌های محبوب مانند JDBC و ODBC، لایه دسترسی به پایگاه داده زبان برنامه نویسی پایتون اندکی تحت توسعه و ابتدایی به نظر می‌رسد و از همین رو قابل اعمال بر کسب‌و‌کارهایی نیست که نیاز به تعامل‌های روان برای داده‌های وراثتی پیچیده دارند.

امتیاز شما به این مقاله ما را در نوشتن مقاله های بعدی کمک می‌کند
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلمات کلیدی

برچسب‌ها:

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت آیریک میباشد.

طراحی سایت
همکاری با آیریک