جشنواره بهاره

وبلاگ

مایکروسافت سیستم عامل Lite OS را منتشر می‌کند

سیستم عامل Lite OS

ویندوز ، پر استفاده‌ترین سیستم عامل دنیاست و از طرفی بی‌نظم‌ترین آن‌ها هم هست. مایکروسافت طی سال‌های اخیر، همواره در تلاش بوده تا نسخه Lite و سبک‌تری از این سیستم عامل را در اختیار کاربرانش بگذارد که ویندوز RT و ویندوز ۱۰S دو مورد از آن‌ها بودند که میان کاربران خیلی فراگیر نشدند.

اما این موضوع برای مایکروسافت، به منزله شکست نبوده چرا که دوباره برای ساخت یک نسخه سبک وزن از ویندوز دست به کار شده است. این نسخه که Lite OS نام‌گذاری شده، همان چیزی است که مایکروسافت انتظار دارد توانایی رقابت و کنار زدن Chrome OS را داشته باشد.

ایده Lite OS، ایده چندان جدید و نوظهوری نیست. اگر به خاطر داشته باشید، ویندوز RT صرفا به نرم‌افزارهای ارائه شده برای پردازنده‌های ARM محدود شده بود و ویندوز ۱۰S محدودیت‌هایی عجیب و خودسرانه روی نرم‌افزارهای قابل نصب برای کاربران اعمال می‌کرد.

به نظر می‌رسد که Lite OS ترکیبی از دو سیستم عامل قبلی باشد؛ اکوسیستمی محدود به اجرای اپلیکیشن‌های یونیورسال (UWP) و اپ‌های تحت وب پیشرو (PWA) که باید از مایکروسافت استور دانلود شوند و هم از معماری ARM و هم x86 پشتیبانی به عمل می‌آورند.

جالب است بدانید که وبسایت Petri، لایت او اس را نسخه مستقل و جداگانه‌ای از ویندوز ۱۰ نمی‌داند چرا که تفاوت‌های دقیق آن با ویندوز اصلی هنوز مشخص نیست. Lite OS البته در کنار محدود کردن نرم‌افزارها، از نظر ظاهری رابط کاربری ساده‌تری نسبت به ویندوز اصلی دارد و تلاش شده اشتباهات پروژه‌های مشابه قبلی (مثل نبود فایل منیجر) در آن تکرار نشود.

هنوز زمان دقیقی برای انتشار Lite OS مشخص نشده، اما برخی منابع می‌گویند که احتمالا نسخه آزمایشی آن تابستان امسال جهت تست در دسترس بعضی از کاربران قرار بگیرد.

منبع : SlashGear

امتیاز شما به این مقاله ما را در نوشتن مقاله های بعدی کمک می‌کند
0/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلمات کلیدی

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت آیریک میباشد.

طراحی سایت
همکاری با آیریک